הפרשן צבי יחזקאלי: "ברמדאן הזה הם כבר ניצחו, יתכן שימשך השקט"

מהדורת הבוקר No Comments on הפרשן צבי יחזקאלי: "ברמדאן הזה הם כבר ניצחו, יתכן שימשך השקט"

הפרשן לענייני ערבים צבי יחזקאלי מסביר בשיחה עם 'קול חי' מדוע הזהות הארגונית של המחבל לא משנה דבר, למה זה מסוכן "לספר לעצמנו סיפורים", מדוע הסכסוך עם הפלסטינים לא ייפתר בזמן הקרוב, וגם: מה אמר לו ערפאת | "מי שלא יודע ערבית ולא מכיר את השיח שם לעולם לא יוכל לצעוד לעבר פתרון" | האזינו

צילום: פלאש90
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הפרשן לענייני ערבים, צבי יחזקאלי שוחח עם בצלאל קאהן ודוד חכם במהדורת הבוקר. בפתח הריאיון הוא הסביר מדוע קיצונים איסלאמיסטים רואים בחג הרמדאן זמן למאבק אלים. "הרמדאן זה חג. מיליארד וחצי מוסלמים ברחבי העולם חוגגים עכשיו, הולכים למסגד, צמים. ומה קשור ג'יהאד? האלימות בזמן הזה – זה דחיפה של הפלסטינים בעשורים האחרונים. אין לזה מקור בקוראן".

הוא המשיך והסביר "ישנם קרבות שהיו ברמדאן. האסלאם הסלפי דחף כל מיני אירועים לחג הזה. מלחמת יום כיפור הייתה ברמדאן וגם כיבוש מכה ויש תפיסה שזה חודש של ג'יהאד (מלחמת דת). זו לא המצאה של הפלסטינים – אבל מי שמביא את זה עכשיו לכאן אלה הפלסטינים. מי שעושה את זה – אלה חמאס והגורמים הרדיקליים. האיסלאם הרדיקלי רואה בחודש הזה זמן של ג'יהאד".

יחזקאלי התייחס לשיח בנוגע לדאע"ש: "ברגע שאמרו על הפיגועים בחדרה ובבאר שבע שזה דאע"ש, באו בעצם להגיד שזה איזה איום חדש – אבל אנחנו חיים במציאות של ג'יהאד פלסטיני נגדנו יותר ממאה שנים. יש לזה עליות וירידות. תמיד יש את האנרגיה הזו".

הוא סיפר "ישבתי אצל ערפאת בזמנו בלשכה ושאלתי אותו 'תמורת מה אתה מוכן לסיים את הסכסוך', הוא אמר 'שום דבר', הוא לא היה מוכן לוותר על זה, סכסוך תמיד יהיה ביננו.

"כשקוראים לזה דאע"ש מתייחסים לזה כאיום חדש, אבל הכל זה אותו ג'יהאד פלסטיני בכסות. ברגע שאנחנו מספרים לעצמנו את הסיפורים הללו זה פוגע ביכולת שלנו להגיע לשורש העניין ולפעול נגדו".

יחזקאלי השיב לשאלה מה הפתרון לסכסוך: "השאלה איך פותרים את זה היא שאלה מערבית, במזרח אין שאלות כאלה. יש סכסוכים שהם לאורך זמן. הרצון לפתור יביא ליותר דימום. בדיוק כמו זה שאתה נותן להם הקלות ואתה לא מבין מדוע כל הטרור הזה קורה. אסור להביא את החשיבה המערבית שלנו לסיפור".

"כשפת"ח מבקש להרגיע וכשאבו מאזן מגנה – זה הכל מהלכים טקטיים. הכל אינטרסים. יש לנו את רצועת עזה, שם יש את חמאס שמידי שנה וקצת נכנס איתנו לסיבוב אלים, כרגע יוצאים פועלים עזתים ומבחינת החמאס זה שחרור לחץ אדיר. מתאים לו לפתוח את המערבים אז הוא לא ירה עכשיו. בשטחים זה אותו סיפור". 

"קח את פגישות לפיד עם השר פלסטיני חוסיין א-שייח. אתה נותן לו דברים, לפחות תדרוש שקט. אחרי זה לפיד הולך לשער שכם והרשות מגנה את זה, אז מה עשית בזה שנפגשת איתו? אין לי בעיה עם הקלות, אבל תמורת משהו – לא להיות פראיירים". 

עוד אמר יחזקאלי: "בקרב ערביי ישראל יש כמויות של נשק והיה ברור שהנשק הזה ירה שוב במערכה. אמרנו את זה בסוף שומר החומות. מה היה פה אז? זה היה ג'יהאד, זו הייתה מלחמת אזרחים. ניסיון לקום ולמרוד במדינה שהם חיים בה".

"חייתי בתור ערבי בג'נין, בחברון. יש לי חברים ערבים, אני מדבר איתם. מי שלא יודע ערבית ולא מכיר את השיח שם לעולם לא יוכל לצעוד לעבר פתרון". 

הוא התייחס לשקט היחסי מזה שבוע: "אנחנו רואים שהפיגועים מעט יורדים כי ישראל הבינה מה שהיה פה, לקחנו אחורה, אמרנו 'איזו פשלה' והצבנו שוטרים בכל רחוב. הם גם הבינו. אני חושב שמבחינת חמאס ההנפקה כבר הייתה. ההסתה שהם זרעו הביאה לשלושה פיגועים כל כך משמעותיים שזה כבר סיפור הצלחה. ההרתעה נעשתה. אבל אסור לשכוח הקרב שלהם מולנו הוא לאורך עשרות שנים. ברמדאן הזה הם כבר ניצחו. יתכן שיעבור הרמדאן ויהיה שקט ועוד כמה חודשים יהיה עוד שומר חומות בעזה".



0 תגובות